Jídlo jako prevence nemocí

Datum:
27.1.2015 10:00

Konzumace toho, co jíme, ovlivňuje náš organismus. 

Věnujeme-li dostatek pozornosti tomu, co jíme, můžeme si všimnout, že se po některých potravinách cítíme skvěle, zatímco po jiných máme těžký žaludek a chce se nám spát.  

V zásadě jde o niterní pocity, které by měly být signálem a prvotním vodítkem při sestavování vhodného jídelníčku. 

Vědět, co jíst samo o sobě nestačí. Pokud jíme měli bychom se soustředit na jídlo a nedělat přitom nic jiného. Jídlo zhltnuté v autě, u počítače nebo v průběhu pěti telefonátů organismu neprospívá. Tělo má právo si požitek z jídla vychutnat. Soustředit se pouze na jídlo a nepřemýšlet přitom na to, co musíme za čtvrt hodiny stihnout vyřídit, umožňuje nastartovat trávení s využitím všech látek z potravy pro náš organismus. 

Proč o tom mluvit? Špatné stravovací návyky, nevyvážená strava, jídlo bez krátkého odpočinku poškozují slezinu. Často se tak zvyšuje naše touha po sladkém, které slezinu vyživuje. Pokud, ale přijímáme mnoho sladkých a přislazovaných pokrmů, začne sladká chuť slezinu poškozovat. Ocitáme se tak v začarovaném kruhu. Funkci sleziny podpoříme, pokud budeme jíst pravidelně menší množství potravy, a budeme-li se vyhýbat jídlům slazených cukrem. Mírně sladkou chuť pokrmům může dodat kupříkladu i kořenová zelenina. 

Radikální změny v jídelníčku, podobně jako extrémy  nejsou na místě. Našemu tělu určitě neprospěje, když se budeme přes týden sytit a prolévat zeleninovou nebo ovocnou šťávou, a o víkendu se pěkně navrátíme ke svému oblíbenému vepřu, knedlu a zelu, smaženým řízkům či jiným dobrotám. 

Číňané dožívající se ve zdraví požehnaného věku mají na správnou životosprávu celkem jednoduchý recept.

 

Základ jídelníčku by měly z 60%  tvořit obiloviny doplněné luštěninami(15% ), listovou zeleninou (15%), ovocem(5%) a živočišnými produkty v podobě masa, vajec a mléčných produktů (5%). Podle čínské dietiky, stačí jíst maso jednou až dvakrát týdně. Tělu prospívá rýže doplněná množstvím zeleniny představující přísun vitamínů a minerálů. Vhodné jsou jáhly, oves, ječmen a pohanka. Pšenice podporuje ukládání tuků. V Číně se jako u nás neholduje ani konzumaci mléčných výrobků. Přisuzují se jim příčiny alergických a dalších onemocnění.


Další články